Frifot er frihet - reis vekk fra det vanlige

Gran Canaria Midt- og Nord Fotturguide

Oppdateringer til informasjonen i boken

Stor skogbrann (sist oppdatert 10/12-19): en stor skogbrann har herjet nordvest på Gran Canaria i siste halvdel av august. GC-216 som fører ut til Tamadaba-fjellmassivet er nå imidlertid åpnet for allmenn ferdsel igjen.

Det norske konsulat (sist oppdatert 19/7-18): Oppdatert kontaktinformasjon for det norske konsulatet er som følger: Konsul Odd Are Tveit - Visekonsul Lis-Ann Sylling, Adresse: C/ Luis Morote, 6-4°, oficina E, 35007 Las Palmas, Telefon: +34 928 495 035, Faks: +34 928 495 036, E-post: laspalmas@norskkonsulat.com. Åpent mandag–fredag 09–13. Stengt lørdag og søndag.

Stengte veier (sist oppdatert 4/11-19): se øyregjeringens offisielle nettsted for oppdatert informasjon om stengte veier.

Tur 2 (sist oppdatert 1/7-18): mesteparten av ruten er nå del av lokal turrute SL-1. Skilt med grønn farge viser vei.

Tur 3 (sist oppdatert 21/5-16): mesteparten av turen opp til Caldera de los Marteles følger turrute S-29, returen går delvis langs S-30.

Tur 6 (sist oppdatert 21/5-16): første del av turen opp til Pico de las Nieves er merket S-51. NB! Merk at som for S-70 rundt Roque Nublo er det mange varianter som er merket S-51. To varianter fører til La Goleta, den tredje er en snarvei opp til Pico de las Nieves.

Tur 11 (sist oppdatert 21/5-16): fra 9,4km punktet og tilbake til San Mateo følges turrute S-22.

Tur 13 (sist oppdatert 21/5-16): fra start mulig å følge turrute S-19 fra kirken i Las Lagunetas opp til El Portillo. Ruten videre er merket som en lokal, grønnmerket rute (SL - Sendero Local). På returen kan denne følges ned på nordsiden av åsryggen før rute S-16 følges tilbake til El Portillo.

Tur 14 (sist oppdatert 21/5-16): fra veien forlates etter 2,2km følges grønnmerket lokal rute til rute S-16 påtreffes høyere opp.

Tur 18 (sist oppdatert 21/5-16): på returen følges turrute S-01 fra Cruz de Moriscos. Fra krysset etter 4,7km og ned til GC-150 og tilbake til samme kryss følges S-09.

Tur 19 (sist oppdatert 21/5-16): fra start til stikryss etter 1,1km følges turrute S-01. Videre til Fontanales langs rute S-05.

Tur 20 (sist oppdatert 26/11-18): fra start til veikrysset på Lomo del Palo følges turrute S-01. Ned Barranco del Sao til El Sao følges en lokal, grønnmerket rute (SL - Sendero Local). Deretter rute S-97 som oppgitt i boken.

Tur 21 (sist oppdatert 26/11-18): fra start til kjerreveikrysset etter 2,2km følges turrute S-01. På ruten videre til Artenara, og hele returruten tilbake til Cruz de Moriscos følger den skiltede turruten S-90. Fra Cruz del Toril kan lokal turrute 1 følges via hulekapellet Ermita de la Virgen de la Cuevita i stedet for ruten som beskrevet i boken. Dette anbefales da ruten fra hulekapellet går ferden langs åssiden med flott utsikt inn til Artenara.

Tur 23 (sist oppdatert 21/5-16): fra start til stikryss etter 3,8km følges nå turrute S-95.

Tur 27 (sist oppdatert 26/11-18): opp til Vega de Acusa på returen følges ikke turrute S-88.

Tur 29 (sist oppdatert 21/5-16): fra start til stikryss etter 4,2km følges turrute S-81.

Tur 31 (sist oppdatert 15/3-20): Det var tidlig i 2020 en skogbrann i deler av området turen går gjennom. Denne var heldigvis begrenset i omfang, og turruten er ikke så vidt kjent berørt i nevneverdig grad. Første del av ruten opp til 2,9km punktet er nå merket som rute SL-01. Denne fortsetter ut forbi Viso (alternativ rute nevnt i boken), og videre ned til La Aldea. Et godt turalternativ er å få turen en vei, og ta buss opp til startpunktet fra La Aldea.

Tur 36 (sist oppdatert 21/5-16): fra stikrysset etter 13,9km og tilbake til Cruz Grande følges en lokal, grønnmerket rute (SL - Sendero Local).

Tur 38 (sist oppdatert 21/5-16): fra Degollada del Dinero til Degollada de la Manzanilla følges en lokal, grønnmerket rute (SL - Sendero Local).

Tur 42 (sist oppdatert 26/2-19): ved start er adkomst som beskrevet i boken stengt. Gå derfor videre langs veien 150m rundt en sving, for så å ta til høyre på en kjerrevei. Etter drøyt 100m fortsett til venstre på en sti, langs ruten som beskrevet i boken. Etter 1,2km/30min passer til venstre for korset, ikke til høyre i følge tilbakemelding fra en av våre kunder.